Skåla, Korgården - 17. oktober 2004.

Et par kjappe SMS - og så ble Skålaturen et faktum. Stått lenge på liste for "Turkameratene"! Start fra Fræna 09 om morgenen, litt glatte veger.. så vi fant fram til parkeringsplassen ved fjellets fot en times tid senere.

Opp til Trollvatnet, en god halvtime - så et par timer opp. Vi valgte ruta til høyre, tok Skåla (1128 moh)først - og så ned mot øst, over Skålaksla (1076 moh)

En fin dag i fint turterreng - greitt å finne fram. Tok av riksvegen like øst for den gamle tønnefabrikken på Kortgården,opp gjennom boligfeltet, bomveg videre - og så rett mot Trollvatnet. Stien tok av mot sør like ved parkeringsplassen.

Her er kartet - du kan klikke på det og få et stort, som du kan skrive ut i fall du vil ta turen, men ikke har kart!
Her er noen visuelle minner fra ennå en tur med "Turkameratene"

På garden Nakken var det "bomstasjon" for turen videre. Til høyre, vi ser Skåla og turen vi skal gå! Vi tok toppen til høyre, så ned i dumpa og opp på Skålaksla...

Så var det bare å holde stien oppover langs elva, like til venstre for denne. Fine høstfarger, frossen mark.. og "bakli" med lite sol på denne tiden av året!

Mange fine motiv og naturperler på vegen opp. Etter halvtimen kom vi til et blikkstilt "Trollvatnet" (504 moh). Her var det ikke lett å se hvor vatnet sluttet - og fjellveggen begynte!

Men turen går videre: Ole peker.. vi kliver, og ikke lenge etter får vi Trollvatnet under oss. Tid for en rast.. Fotos under...

Så kommer Molde fram mot vest. Hotell Seilet blinker i høstsola, og vi møter snø..

Toppen når vi etter ca. to og en halv time.

Aldri har vi sett så mange varder på en fjelltopp som her...

Gruppebilde ved hovedvarden: Turkameratene har nådd ennå en topp, det må selvsagt foreviges!

Under..

i vanskelig terreng har turkameratene egen gangstil! Nå skal vi ned og over til Skålaksla!

Ole tar en avstikker "mot Åfarnes" - og "inn fjorden" mot Vistal, møter vi andre vandrere. De har gått motsatt veg av oss: Skulle gå "alle fjell" mot Nesjestranda!

Siste etappe:

Opp på Skålaksla og en siste rast med panoramautsikt!

Så ned ryggen - og ser rett ned i Trollvatnet fra andre siden - vi gikk opp ryggen rett fram (foto t.v)

En flott tur, virkelig! Fin sti oppover, og ned fra Skålaksla var siste delen ned mot Trollvatnet merket med rødt. Vel nede igjen - totalt rundt 5 timer, inkl pauser.

Tips: Det er litt vått i starten, så fjellsko er å anbefale! Litt kliving i ur på veg opp - og ned lengst oppe, men ikke noe vanskelig terreng om en tar tiden til hjelp!

God tur for andre også! Hilsen "Turkameratene"; Marit, Ole, Brita og Eivind!